Grad Subotica odbacuje kao netačne navode da se uskraćuju usluge ličnih pratilaca i personalnih asistenata deci sa smetnjama u razvoju i osobama sa invaliditetom – iz budžeta su dodatno izdvojena sredstva, a usluge se nastavljaju bez prekida, kažu iz Grada. Saopštenje prenosimo u celosti:

„U cilju informisanja građana Subotice, a povodom nepotpunih ili poluistinitih informacija koje su se pojavile u javnosti, Grad Subotica baveštava javnost o budućem načinu organizacije i obimu usluge lični pratilac deteta i usluge personalni asistent, koje se u potpunosti finansiraju iz budžeta lokalne samouprave od 2018. godine.
U cilju nesmetanog obezbeđivanja usluge lični pratilac deteta i personalni asistent, Grad Subotica je rebalansom, odnosno Odlukom o izmeni Odluke o budžetu Grada Subotice, planirao dodatna sredstva za realizaciju obe usluge u iznosu od 10.000.000 dinara, time su sredstva u budžetu Grada povećana sa 120.000.000 dinara na 130.000.000 dinara, te su potpuno netačne informacije da se deci sa smetnjama u razvoju i osobama sa invaliditetom uskraćuju sredstva! Nakon uredno sprovedenog postupka javne nabavke, od septembra 2024. godine kao pružalac obe usluge angažovana je firma „Imperijal plus doo“.
S obzirom da su se ugovorne obaveze tada važećeg ugovora u većoj meri već realizovale, Grad je blagovremeno započeo pripreme oko pokretanja novog postupka javne nabavke, kroz procenu potreba korisnika i razgovora sa stručnim radnicima relevantnih institucija, a sve u cilju obezbeđivanja kontinuiranog pružanja usluge, bez dana prekida. Najpre je održan sastanak sa pružaocem usluge „Imperijalom plus doo“ i Interresornom komisijom, koja donosi mišljenje o potrebi za dodatnom podrškom deteta kroz uslugu lični pratilac deteta.

Na sastanku je pružaoc usluge izneo svoja dosadašnja zapažanja o pružanju usluge, potrebama i problemima sa kojima se susreću. Napomenuto je da je kod pojedine dece koji su već dugogodišnji korisnici usluge došlo do promena potreba za dodatnom podrškom kroz ovu uslugu, da se usluga ličnog pratioca primarno odnosi na podršku tokom boravka deteta u obrazovnoj ustanovi, kako bi se omogućilo njegovo aktivno učešće u nastavi, kretanju i komunikaciji, kao i da većina dece pohađa redovnu nastavu u trajanju od 4 do 6 časova dnevno.
Kako bi se stekao uvid u stvarne potrebe dece za uslugom lični pratilac, a na osnovu zapažanja o pružanju usluge, potrebama i problemima sa kojima se pružaoci usluge susreću, predloženo je da se izvrši revizija svih mišljenja komisije koja su starija od godinu dana, što po Pravilniku o radu Interresorne komisije, komisije treba i da čini. Interresorna komisija je izvršila reviziju svih predmeta, obavila procenu dece i razgovor sa roditeljima, razmotrivši lekarsku i drugu dokumentaciju.

Na osnovu izvršene revizije Interresorne komisije, a po prethodno dobavljenom mišljenju svake škole ponaosob u kojoj dete boravi, doneta su mišljenja da za 12-oro dece više ne postoji potreba za dodatnom podrškom kroz uslugu lični pratilac. Napominjemo da je sa svakim mišljenjem Interresorne komisije roditelj upoznat i da nije bilo žalbi, i da su potpuno netačne informacije da je usluga ukinuta, niti da je dete kome je pomoć neophodna ostalo bez pratioca. Nakon toga Grad je održao sastanak sa Centrom za socijalni rad, pružaocem usluge „Imperijalom plus“, predstavnikom Interresorne komisije i direktorom škole „Dr Svetomir Bojanin“, koju pohađa najveći broj korisnika usluge lični pratilac deteta, te je napomenuto da učenici škole uslugu lični pratioc koriste za podršku u dolasku i odlasku do škole, u funcionisanju u samom školskom okruženju i da usluga ličnog pratioca u trajanju od 4 časova do 6 časova zadovoljava sve potrebe deteta.

Centar za socijalni rad je istakao da kod jednog broja dece potreba za dodatnom podrškom nije zbog savladavanja školskog gradiva i pomoći u kretanju i komunikaciji, već zbog vaspitnih problema i problema u ponašanju. Kod takve dece, naveli su, potreba za uslugom ličnog pratioca postoji u toku boravka deteta u obrazovnoj ustanovi. Analizom stanja kada je reč o usluzi personalne asistencije primetno je kod pojedinih korisnika pogoršanje zdravstvenog stanja i da zbog toga njihove potrebe prevazilaze uslugu personalne asistencije i odnose se na uslugu pomoći i nege u kući, kao i da se najveće potrebe korisnika odnose na pomoć oko oblačenja, higijene, pripreme lakih obroka i kretanja, i da se one u kontinuitetu realizuju u trajanju od maksimalno 6 časova dnevno.
Istaknuto je da Centar za socijalni rad za svakog korisnika izrađuje individualni plan podrške kako bi se osiguralo da svaki korisnik dobije podršku koja je primerena njegovim stvarnim potrebama, bez prekomernog ili nedovoljno angažovanja resursa. Nakon obavljene detaljne analize potreba za uslugom lični pratilac i personalni asistent, a u skladu sa stručnim mišljenjima svih relevantnih institucija, zaključeno je da obezbeđivanjem usluge 6 sati dnevno po korisniku (kao što je slučaj u najvećem broju gradova i opština u Srbiji), u potpunosti omogućujemo da se usluge održe kontinuirano, kvalitetno i dostupno korisnicima kojima su potrebne, u skladu sa mogućnostima lokalnog budžeta.

Shodno svemu navedenom, javnost mora biti upoznata sa svim činjenicama, a pre svega sa onim da je Grad Subotica jedan od retkih gradova u kojima se usluge u potpunosti finansiraju iz gradskog budžeta, bez participiranja roditelja, i da iz godine u godinu povećavamo iznos obezbeđen za ovu uslugu kako bismo omogućili što većem broju korisnika kojima je potrebna da je koriste. Po važećem ugovoru, radi se o 140 korisnika usluge za koje je angažovano 50 personalnih asistenata i 90 ličnih pratilaca.
Sve drugo, plasirano u javnosti, bazirano je na insinuacijama i tendencioznom iznošenju nepotpunih ili poluistinitih informacija sa namerom da se u ovoj oblasti socijalne zaštite, gde su osetljive kategorije stanovnika, unese nemir i osećaj straha“, navodi se u saopštenju koje potpisuje Sekretarijat za društvene delatnosti.