blank

Da li će posle 5. jula biti otežana registracija vozila?

Da li će mogućnost prolaska tehničkog pregleda za mnoge vlasnike četvorotočkaša biti otežana od 5. jula moglo bi da bude poznato već za dve nedelje. 

blank
Foto: Pixabay

U tom periodu Radna grupa Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture trebalo bi da razmotri Pravilnik koji bi tada trebalo da stupi na snagu i donese zaključak da li će sporne odredbe biti na snazi u neizmenjenom obliku ili će uslediti neke promene i nova odlaganja.

Puna primena odredbi Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila koja se odnose na tehnički pregled vozila, nakon dve godine moratorijuma, 5. jula trebalo bi da stupi na snagu. Nova pravila donose nekoliko novina, a one koje su izazvale najveću pažnju javnosti odnose se na kočnice i na uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova.

Uočeni problemi u primeni pojedinih odredbi Pravilnika koji bi uticali da veliki broj vozila ne ispuni uslove koji se zahtevaju na tehničkom pregledu, bili su razlog zbog čega je 2021. njegova primena odložena na najmanje dve godine. Pojedini stručnjaci smatraju da su neke odredbe jako stroge, te očekuju da će doći do nekih izmena, dok drugi ističu da je potrebno produži moratorijum.

Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila uređuje se šta vozila treba da ispune da bi mogla da učestvuju u saobraćaju u Republici Srbiji, a među odredbama koje su najviše osporavane u javnosti dve su ključne.
Jedna od njih je da sva vozila moraju da imaju takozvanu granicu neujednačenosti sile kočenja, odnosno ovalnosti diskova od 20%. To, kako za Euronews Srbija objašnjava Andrija Vujičić član odbora Grupacije tehničkih pregleda Privredne komore Srbije, znači da vozila ne smeju da imaju neku vibraciju prilikom kočenja, odnosno da koče različitim intezitetom po svakom obrtu točka.

– Po mom dubokom uverenju, a i uverenju stručne javnosti, pa čak i u nekim akademskim krugovima u zapadnoj Evropi ta ovalnost je nisko postavljena, odnosno taj kriterijum od 20% je jako strog. To važi samo u Nemačkoj, evropskom direktivom nije propisana vrednost, nego je rečeno “ukoliko primetimo da postoji ovalnost da to sugerišemo vlasniku, a ne da ga zbog toga isključujemo iz saobraćaja” i to je po mom mišljenju nešto gde očekujem da će zakonodavac da izvrši neku izmenu – navodi on.

Međutim kada je u pitanju druga odredba koja se odnosi na katalizatore, odnosno uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, Vujičić smatra da tu ne bi trebalo da budemo previše liberalni.

– Svako vozilo koje je proizvedeno sa katalizatorom posle 5. jula, kad dođe na tehnički pregled mora imati katalizator. Vozila koja su proizvedena bez katalizatora ona ne moraju imati katalizator i kad dođu na tehnički pregled neće imati problem. U EU od 1993. godine svako vozilo koje je proizvedeno ima e katalizator i to nije ništa novo. Svako vozilo euro 1, euro 2, euro 3, ima katalizator i nepotrebno je da se pravi utisak da će zbog toga da se desi nešto posebno u Srbiji – objašnjava on i dodaje da će mali broj vozila imati problem zbog katalizatora, a veći zbog ovalnosti.

Da li će ovi propisi biti na snazi od 5. jula, prema njegovim rečima, tek treba da se razmotri i ustanovi koji je mehanizam najbolji.

– Da li će se recimo doneti odluka da sve što bude došlo u Srbiju u budućnosti i prvi put bude registrovano posle 5. jula 2023. godine mora da ima katalizator, a ovo što je zatečeno u Srbiji da se za to ima tolerancija, u svakom slučaju neopravdan je toliko strah oko katalizatora. 90% vozila ima katalizator, on je ili nekom ukraden pa ga sticajem okolnosti nema ili je neko uklonio katalizator, jer je on postao neispravan. Međutim vozila čak i kada dođu na tehnički pregled taj kriterijum koji moraju da zadovolje u pogledu visine ugljenmonoksida ili aktivnosti gasova je dosta tolerantan i ne mora da znači da vozilo koje ima dosta star katalizator neće proći tehnički pregled, samo će biti u problemu oni kojima je ukraden ili uklonjen – navodi Vujičić.

Sa druge strane Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da moramo preispitati da li se sa merama, koje su preduzete pre svega u pogledu pooštravanja tehničkih pregleda, preteralo i da li su one donele više štete nego koristi.

– U proteklih šest godina imali smo niz sistemskih mera koje su usmerene ka tehničkoj ispravnosti vozila. Problem bezbednosti saobraćaja je, pre svega, u nebezbednom ponašanju učesnika u saobraćaju i pešaka i vozača i putnika, zatim na drugom mestu po učestalosti saobraćajnih nezgoda jesu nebezbedni putevi i na trećem poslednjem mestu je tehnička ispravnost vozila. Ako pričamo o tehničkoj ispravnosti vozila po podacima Uprave saobraćajne policije, tri su ključne tehničke neispravnosti koje utiču na nastanak saobraćajnih nezgoda i to su neispravnost svetlosne signalizacije, neispravnost pneumatika i neispravnost sistema za kočenje. Puno toga je urađeno u pogledu motornih vozila što nema veze sa ovim, a sad se opet aktuelizuje priča o ovalnosti diskova kao mogućem problemu za nemogućnost prolaska tehničkog pregleda – navodi on.

Izvor: Euronews

Imaš priču? Imaš vest? Budi i ti reporter!

Javi nam se!

Podelite vest sa prijateljima:

blank

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

blank
blank

Povezane vesti

Portal Subotičke.rs koristi kolačiće u cilju optimizacije funkcionalnosti i sadržaja sajta.
Korišćenjem portala prihvatate upotrebu kolačića.