Udruženje za zaštitu potrošača „Efektiva“ najavilo je da od danas, 24. februara, počinje bojkot trgovinskog lanca „Delez“, u čijem su sastavu prodavnice „Maxi“ i „Shop&Go“. Bojkot će trajati do nedelje, 2. marta, a organizovan je kao reakcija na visoke cene u trgovinskim lancima.

Ovo je treći bojkot trgovinskih lanaca u Srbiji ove godine. Prvi je trajao jedan dan, 31. januara, dok je drugi trajao pet dana, od 10. do 14. februara.
Prema navodima „Efektive“, redosled bojkota određen je putem ankete u kojoj je učestvovalo oko 20.000 potrošača. Najviše glasova za bojkot dobio je „Delez“ sa 66,8 odsto, dok je sledeći na listi „Merkator“, koji uključuje „Idea“ i „Roda“ prodavnice, sa 20,7 odsto glasova. Na trećem mestu je „Lidl“ sa 7,3 odsto, dok su „Univerexport“ i „DIS“ dobili tri, odnosno 2,2 odsto glasova.
„Bojkot će se odvijati redosledom koji su odredili potrošači, a cilj je skretanje pažnje na probleme sa cenama i kvalitetom proizvoda u trgovinskim lancima“, poručuju iz „Efektive“.
Povodom bojkota, kompanija „Delez Srbija“ saopštila je da su u prethodnom periodu u javnost plasirani „niz neistinitih podataka oko marži, prihoda, profita i cena“, koji su, kako tvrde, doveli deo građana u zabludu.

„Nepravedno, naša industrija i mi kao kompanija smo izdvojeni, stigmatizovani i okrivljeni za visoke cene“, navodi se u saopštenju.
Iz „Deleza“ ističu da razumeju nezadovoljstvo kupaca zbog rasta cena, ali da je taj trgovinski lanac samo poslednja karika u lancu snabdevanja hranom i da ima ograničenu mogućnost da utiče na cene.
„U okviru naših mogućnosti, a sa ciljem da kupcima pružimo što jeftinije proizvode bez ugrožavanja kvaliteta, samo od početka 2025. godine smo uradili sledeće: smanjili smo redovne cene za 732 artikla, povećali smo asortiman privatnih robnih marki na 2.700 artikala, čije su redovne cene u proseku 20 odsto niže od onih za proizvođačke robne marke, povećali smo za 1.274 broj artikala na akcijskim cenama u odnosu na isti period prošle godine“, dodaje se u saopštenju.
Kompanija takođe ističe da 94 odsto prosečne maloprodajne cene odlazi na isplate dobavljačima, državi, zaposlenima i ostalim troškovima.
„Naše ukupne napore da snizimo maloprodajne cene podriva rast troškova, čemu i građani svedoče u svakodnevnom životu. Na dinamiku cena u prodavnicama uticali su brojni faktori, uključujući povećanje cena energije i transporta, povećanje troškova rada, povećanje troškova sirovina za proizvode (kao što su kakao i kafa)“, navode iz kompanije.
„Delez“ poziva sve koji učestvuju u lancu snabdevanja na saradnju kako bi cene bile što niže za kupce, ističući da je to „zajednička odgovornost“.