U Visokoj tehničkoj školi strukovnih studija u Subotici već više od dva i po meseca traje studentska blokada koja je kulminirala fizičkim zatvaranjem ulaza u zgradu ustanove. Povod za ovaj čin bila je odluka uprave škole da, bez konsultacija sa studentima, jednostrano prekine prethodno dogovorenu blokadu i pokrene nastavu – najpre uživo, a potom i onlajn.

Ovakav potez naišao je na snažnu reakciju studenata u blokadi, koji tvrde da je ignorisana njihova volja izražena na demokratskom glasanju, te da su lokalni mediji preneli isključivo stavove direktora škole, bez davanja prostora glasovima studenata u blokadi. U saopštenju koje su uputili javnosti, studenti iznose hronologiju događaja, osporavaju tvrdnje o „nekolicini buntovnih pojedinaca“ i ukazuju na dvostruke standarde koje primenjuje uprava škole kada je reč o legitimnosti studentskih odluka. Takođe, naglašavaju da je blokada vođena u skladu s principima nenasilja, uz očuvanje školske imovine i organizaciju brojnih humanitarnih aktivnosti, te da će njihova borba za akademsku pravdu i demokratske principe biti nastavljena, kaže se u saopštenju koje prenosimo u celosti:
„Zbog izjava direktora Visoke tehničke škole strukovnih studija u Subotici da 20 studenata, od ukupno 680 upisanih, vrši blokadu zgrade te ustanove, mi, studenti, dužni smo da demantujemo takve tvrdnje i obavestimo javnost o tome šta se zapravo dogodilo. Pravu istinu najuticajniji lokalni mediji nisu preneli, već samo izjave direktora koji zastupa stav uprave škole, time ignorišući stavove studenata koji su u blokadi. Direktor škole od samog početka pokušava da naruši kredibilitet blokade tvrdnjama da svega 20 do 40 studenata učestvuje u njoj, te često koristeći navode kako je nedopustivo da ,,nekolicina” studenata odlučuje o daljim akademskim aktivnostima.
Međutim pored tih tvrdnji izbegava da iznese informaciju da je 30. januara 2025. godine organizovano celodnevno glasanje na pitanje “Da li ste za to da Visoka tehnička škola strukovnih studija u Subotici uđe u blokadu?”. Od 289 glasova, 160 glasova je odlučilo da se uđe u blokadu. Svako je imao jednaku priliku tog dana da se izjasni i odluči o daljem toku nastavnih aktivnosti. Podsećamo i direktora škole, koji se u gotovo svakom svom obraćanju poziva na zakonske i pravne akte, da upravo prema Zakonu o izborima u Republici Srbiji — ne postoji obaveza kvoruma, odnosno minimalnog broja izašlih birača za validnost izbora.
Konkretno, ni na parlamentarnim ni na predsedničkim izborima ne postoji zakonski propisana izlaznost birača kao uslov da bi izbori bili priznati. Drugim rečima — izbori su potpuno legitimni bez obzira na broj ljudi koji izađe na glasanje, pod uslovom da kandidat koji pobedi osvoji više od 50% važećih glasova. Isti princip može se primeniti i na studentske odluke – jer ako se odluke na najvišem državnom nivou donose bez kvoruma, besmisleno je dovoditi u pitanje legitimitet studentskog glasanja koje je sprovedeno transparentno, demokratski i uz jasno izjašnjavanje prisutnih.
Takođe, ako govorimo o odnosu brojki, pozivajući se na navode direktora škole, nema smisla da 11 predstavnika Studentskog parlamenta predstavlja 500 studenata, a da se istovremeno osporava legitimitet odluka koje je podržalo 160 studenata na plenumu. Da li je demokratija selektivna kada to direktoru škole odgovara? Postavlja se logično pitanje – ako direktor škole smatra da manji broj studenata ne može odlučivati u ime većine, kako to da je širokogrudo podržao rezultate glasanja održanog 18.12.2024. godine, na kojem je učestvovalo svega 144 studenta, od kojih je 85 glasalo protiv ulaska u blokadu? Dakle, tada nije bilo sporno što je mali broj ljudi odlučivao o sudbini cele škole. Očigledno, volja manjine nije problem – sve dok ta odluka odgovara stavovima direktora. Da ne bi bilo zabune zašto su studenti koji su podržali blokadu odbacili rezultate tog glasanja, odgovor leži u legitimnoj studentskoj inicijativi.
Naime, kao što je tada sprovedeno novo izjašnjavanje o ulasku u blokadu, tako su i studenti koji su protiv nje imali mogućnost da, u bilo kom trenutku tokom prethodna dva i po meseca, pokrenu svoju inicijativu i zatraže novo glasanje. Takva inicijativa nije postojala. Zato pozivamo sve da se ne pozivaju na „ćutljivu većinu“ kada ta većina nije učinila nijedan konkretan korak, dok su studenti u blokadi svakodnevno aktivni u borbi za očuvanje akademskog dostojanstva i prava svih studenata – i onih koji se bore, i onih koji biraju da ćute.
Podsećamo da je tokom čitavog trajanja blokade svako imao jednaku priliku da dođe na plenum i iznese svoje mišljenje. Osuđujemo postupke kolektiva škole, kao i samog direktora, koji donose odluke pozivajući se na stavove studenata koji su pasivni i koji tokom dva i po meseca nisu učinili nijedan korak kako bi se izborili za održavanje nastave. Nakon gotovo dva meseca blokade, 25. marta 2025. godine, kolektiv škole sazvao je sastanak sa ciljem da se, u saradnji sa studentima, pronađe rešenje koje neće narušiti interese nijedne strane. Mi, studenti koji smo u blokadi, prihvatili smo ovu inicijativu jer želimo da zaštitimo ne samo naše pravo na obrazovanje, već i interese naših profesora koji su zajedno s nama u ovoj borbi.
Tema sastanka bila je formiranje plana koji bi omogućio uspešan završetak školske godine. Kao jedan od glavnih argumenata za nastavak blokade bila je činjenica da školska godina traje do 30. septembra 2025. godine, što znači da postoji dovoljno vremena da se pronađe rešenje koje neće ugroziti kvalitet nastave. Ovaj argument nije bio nov – uprava škole ga je prvi put iznela neposredno nakon početka blokade, naglašavajući da postoji dovoljno vremena za obavljanje svih obaveza. Stoga, pitanje uspešnog završetka školske godine ne bi trebalo da bude korišćeno kao izgovor za prekid blokade koja se vodi u cilju zaštite prava studenata I održavanja akademskih standarda.
Sporni trenutak koji je doveo do eskalacije situacije u Visokoj tehničkoj školi u Subotici desio se 14. aprila 2025. godine, kada je kolektiv škole, bez prethodnog obaveštavanja studenata, održao sastanak na kojem je donesena jednostrana odluka o obustavi blokade. Istog dana, na studentskom plenumu, donesena je odluka o ulasku u fizičku blokadu, koja je trebala da stupi na snagu nakon 20:00 časova. Rukovodstvo škole, znajući da studenti poseduju ključeve škole, izdala je direktivu o promeni brava, čime je onemogućen ulazak studenata u školu. 15. aprila 2025. godine, nastava je počela da se odvija, dok su studenti u blokadi, koji su se okupili ispred škole, zatražili od rukovodstva da im preda ključeve. Direktor je odbio ovaj zahtev, što je izazvalo dodatnu napetost među studentima i građanima. U popodnevnim satima, između 16 i 17 časova, došlo je do okupljanja većeg brojabstudenata i građana, koji su javno apelovali na direktora škole da omogući studentima ulazak. Direktor je odbio da preda ključeve, što je dovelo do održavanja javnog plenuma, na kojem je izglasana odluka o fizičkoj blokadi ulaza u školu.
Napominjemo da su svi studenti bili obavešteni o održavanju plenuma, te su imali priliku da prisustvuju i učestvuju u glasanju, uključujući i one koji su za obustavu blokade. Istog dana, studenti su putem mejla obavešteni da nastava prelazi u onlajn format, što je takođe bila odluka doneta bez konsultacija sa studentima. Ubrzo nakon toga, svi studenti su primili obaveštenje u kojem je jasno naznačeno da „oko 20 studenata blokira ulaz i onemogućava održavanje nastave“. Ovaj postupak smatramo neprimerenim i neprihvatljivim, jer se u njemu direktno targetira određeni broj studenata, posebno imajući u vidu da su lokalni mediji objavili njihove fotografije sa blokade.
Tokom trajanja blokade, studenti su organizovali razne humanitarne akcije, koje su imale za cilj pomoć najugroženijim članovima društva. Ove inicijative dokazale su da studenti nisu samo u blokadi radi svojih interesa, već i za dobrobit šire zajednice. Školska imovina je tokom celog trajanja blokade ostala potpuno očuvana, čime se razbija argument da bi nam boravak u školi mogao ugroziti imovinu. Ovaj argument, koji se koristio kao izgovor za zabranu ulaska, potpuno pada u vodu jer je tokom blokade škola bila u dobrom stanju.
Takođe, tokom blokade redovno smo izlazili u susret kolektivu škole, pristajući na kompromise koji su omogućili održavanje zdrave i konstruktivne komunikacije. Da je kolektiv škole prethodno obavio sastanak s nama, ili da su nas uključili u donošenje odluka, sigurno bismo zajedno pronašli rešenje koje bi zaštitilo interese i studenata I profesora. Iznenadna odluka o nastavku školske godine, doneta bez prethodnog obaveštavanja ili saglasnosti studenata, predstavlja direktan udar na demokratiju na koju se kolektiv škole često poziva.
Ova odluka je doneta bez ikakve konsultacije sa studentima, što smatramo nedopustivim. Naša borba neće stati. Nastavićemo da se borimo za bolje društvo, za bolje sutra I za bolji život svih – jer je upravo to ono što želimo, ne samo za sebe, već za sve studente, profesore i građane“ – kaže se u saopštenju koje potpisuju Studenti u blokadi Visoke tehničke škole u blokadi.