blank

Deca godišnje pogledaju 40 hiljada reklama

blank

,,Beba koja plače prave suze!’’ , ,,Plišani kuca kojeg možeš da šišaš! Ume da laje!’’ , ,,Budi najveća faca u društvu, skupi sve figurice i napravi najveću kolekciju gumenih drugara!’’

Godišnje se u svetu potroši oko 12 miliona dolara za kreiranje reklama namenjenih deci. Tokom te jedne godine, procenjeno je da dete koje koristi telefon, odnosno internet i televiziju bude suočeno sa više od 40 hiljada reklama, prenosi sajt Tijana.rs.

Iako zakon koji reguliše oglašavanje postoji u svakoj zemlji, analiziranjem društvenih mreža i sadržaja na njima stiče se utisak da se zakon ne poštuje u potpunosti, pogotovo kada je reč o deci.

Reklama namenjena deci ,,ne sme da sugeriše detetu da će korišćenjem robe ili usluge steći fizičke, intelektualne ili druge društvene prednosti nad ostalom decom’’ niti da će ukoliko reklamirani proizvod nema biti lošije od druge dece, piše u Zakonu o oglašavanju, iako je stvarnost potpuno drugačija.

Instagram i Youtube vrve od reklama koje direktno targetiraju decu, nudeći im, naizgled, neophodna rešenja i neverovatne, jedinstvene ponude. U tim reklamama deci se često indirektno sugeriše da su odrasli dužni da proizvod kupe tako što pozivaju bake, deke, mame i tate da ,,posete najbližu prodavnicu i usreće svoje najmlađe.’’

Nije tajna da se podaci naših internet pretraga prikupljaju i analiziraju, te nam se prikazani sadržaj filtrira da bi nam se na ekranima pojavljivalo uglavnom ono što nam godi. Međutim, ovo je legalno samo ukoliko je korisnik stariji od 18 godina, jer dete mlađe od 18 nije sposobno da svesno i odgovorno rasuđuje i odlučuje šta je dobro za njega. Kako onda oglašivači nepogrešivo dobro ciljaju maloletnu decu?

Prema Zakonu o oglašavanju reklama namenjena deci ne sme uz podatak o ceni, sadržati još i vrednosni sud o ceni poput reči “samo”, “sitnica”, “u bescenje”, “povoljno” i slično, ali mi se ne pridržavamo ni toga. Kao društvo težimo da od dece napravimo nezasite zombije kojima će uvek faliti ,,još samo ova’’ igračka da bi bili sretni, dovoljno dobri, ispunjeni ili prihvaćeni.

Marketing agencije su u targetiranju dece otišli i korak dalje. Unajmili su ljude koje deca najviše vole i prate kako bi reklamirali igračke, bojanke i slatkiše i tako iskoristili dečiju naivnost i očaranost tim likovima. Svaki roditelj koji odbije da detetu kupi nešto ovako pažljivo prezentovano je loš roditelj, jer reklama čini da izgleda tako. Kod roditelja stvara krivicu, a kod dece veliku želju.

Kompletan tekst dostupan je na adresi: https://tijana.rs/deca-godisnje-pogledaju-40-hiljada-reklama/

Foto: Pixabay

Imaš priču? Imaš vest? Budi i ti reporter!

Javi nam se!

Podelite vest sa prijateljima:

blank

Comments are closed.

blank
blank

Povezane vesti

Portal Subotičke.rs koristi kolačiće u cilju optimizacije funkcionalnosti i sadržaja sajta.
Korišćenjem portala prihvatate upotrebu kolačića.