Međunarodni pozorišni festival „Desire Central Station” u biće održan od 25. do 30. novembra na sceni „Jadran” Narodnog pozorišta Subotica i sceni Pozorišta Kostolanji Deže, najavili su organizatori. Festival osnivača Andraša Urbana okuplja savremena pozorišta modernog, alternativnog ili eksperimentalnog karaktera sa područja bivše Jugoslavije i regiona, a ovogodišnji podnaslov festivala glasi „No filter”.
Tokom manifestacije biće upriličeno deset programa, od čega devet predstava i jedan koncert, pozorišta iz Crne Gore, Slovenije, Mađarske, Bosne i Hercegovine, Hrvatske/Francuske i domaće iz Sombora. Tokom festivala biće organizovani razgovori i radionice u okviru Akademije Desire.
Iako će ove godine festival trajati nešto kraće nego što je to uobičajeno, svakako po kvalitetu ne zaostaje za prethodnim izdanjima, navode iz direkcije. „Desire” će otvoriti 25. novembra predstava “Katica iz Hajlbrona” Hanjriha fon Klajsta, reditelja Matea Heđmegiua, u produkciji Pozorišta „Studio K“ iz Budimpešte, na pozornici Kostolanji Deže. Isto veče na Sceni Jadran koncert će održati Lajko Feliks – „Ðavolji violinista“, „Paganini iz Vojvodine“, „muzički genije“ samo su neke od referenci po kojima se prepoznaje ovaj virtuoz.
Muzičar rođen u Bačkoj Topoli, svoja prva muzička iskustva stekao je svirajući citru, tradicionalni instrument poznat među narodima centralne Evrope, da bi vrlo brzo prešao na violinu i postao svetski poznati violinista čija je muzika osvojila publiku od Tokija preko Berlina, Amsterdana, Londona, Beča, do Njujorka.
U subotu, 26. novembra, Pozorište Kostolanji Deže biće domaćin komada “Neron” Judit Garai na osnovu romana “Neron, krvavi pesnik” Dežea Kostolanjija, takođe istog reditelja (Mate Heđmegi) i teatra (Pozorište „Studio K“ iz Budimpešte).
Nedelja, 27. novembar donosi projekat “Solo” od puna četiri sata, koji je videla i publika 56 BITEF-a, u produkciji “Nove pošte” (Slovensko mladinsko gledališče,Maska Ljubljana). Ideju i koncept potpisuju Nina Rajić Kranjac, Nataša Keser, Benjamin Krnetić, Marko Mandić koji i igraju u toj plesačkoj predstavi.
Istog dana na pozornici Kostolanji Deže gostuje takođe dugačka predstava, od četiri i po sata – “Ana Karenjina” prema romanu Lava Tolstoja, u režiji Mirka Radonjića, gde igraju Sanja Vujisić, Aco Gavranić, Pavle Prelević, i koprodukciju potpisuju Dramski studio Prazan prostor (Podgorica) i Kraljevsko pozorište Zetski dom (Cetinje).
Drama “Loše društvo” je na repertoaru 28 novembra na Sceni Jadran, i u tom solo projektu igra Vito Rajs koji je ujedno i reditelj, iz “Nove pošte” (Slovensko mladinsko gledališče – Maska Ljubljana), i “Momenta” (Maribor).
Iste večeri ali u Kostolanji Deže igraće se dvočasovni naslov “O, kako uobičajeno” tandema Katje Legin i Bojane Robinson, “Studija za raziskavo umetnosti igre” (Ljubljana). Autori i izvođači su – Bojana Robinson, Katja Legin i gosti Tomaž Grom i Nina Rajić Kranjac.
Utorak, 29. novembar donosi već poznatu predstavu “Ibi The Great” autorski projekat Andraša Urbana po čuvenoj drami “Kralj Ibi” Alfreda Žarija iz Narodnog pozorišta Sombor. Igraju: Nemanja Bakić, Danica Grubački, Nikola Knežević, Srđan Aleksić i Biljana Keskenović. Polazeći od Žarijeve tragične farse “Kralj Ibi” (1896), koja je označila početak istorijskih avangardi, reditelj Andraš Urban gradi provokativnu i šokantnu predstavu, drsko zabavnu, sa jasnim političkim aluzijama.
Poslednjeg dana, u sredu, 30. novembra biće izvedene još dve predstave. Prva je na sceni Kostolanji Deže – “Screenagers Vol. 2” rediteljskog tandema Ðuzepe Čiko – Barbara Matijević, koja i igra u tom komadu koprodukcije – Umetnička organizacija OMNIBUS (Zagreb) Premier Stratagžme (Pariz).
Za sam kraj festivala, na Sceni Jadran NP Subotica, odigraće se drama “Umetnik u gladovanju” prema motivima i fragmentima iz života, dela, pisama i dnevnika književnika Franca Kafke (Narodno pozorište Sarajevo).
U režiji Alena Šimića, igraju: Ida Keškić, Tamara Miličević-Stilić, Ivona Baković, Dino Sarija, Dino Bajrović, Domagoj Nižić.
“Neophodno je istaći da tendencija neulaganja u kulturu nije zaobišla ni ovaj festival, što se najviše oseti u vidu smanjenja finansijskih sredstava, ali i problemi u ljudstvu, pa su ove godine uložena duplo manja sredstva u odnosu na prvo izdanje festivala”, izjavio je reditelj Andraš Urban, direktor festivala “Desire” i Pozorišta Kostolanji Deže.
Iz tog razloga se u potpunosti prešlo na digitalnu i online komunikaciju, te festival po prvi put neće štampati svoj katalog, niti imati plakate, neće se iznajmljivati bilbordi, već su sva sredstva usmerena ka programima festivala.
„Svake godine na neki način pokušavamo da kažemo da se bavimo stvarnošću bez ulepšavanja, što iskrenije, autentičnije i tačnije. Mislim da je Desire festival dosta doprineo i da i dalje doprinosti, kao i Pozorište „Kostolanji Deže”, tome da je Subotica grad u najboljem smislu reči i da je to jedna od manifestacija koja čini kulturno jezgro ili identitet ovog grada”, zakjučio je Andraš Urban, direktor i selektor festivala.
„Desire Central Station” festival je nastao kao izraz želje poslenika Pozorišta Kostolanji da Subotica konačno dobije svoj međunarodni regionalni festival savremenog pozorišta i nazove ga po nadimku književnika Kostolanjija-Dezire, odnosno centralna stanica (Central Station) Dezireovog tramvaja, naziva serijala umetničkih programa pozorišta Kostolanji od 2006. godine.
Pozorište Kostolanji Deže, programski serijal Dezireov tramvaj i festival Desiré Central Station je institucija/događaj istaknutog značaja Nacionalnog saveta mađarske nacionalne manjine.