Dejan Gavrilović iz Efektive kaže da to udruženje ima pritužbe na isporuku robe, ali da one nisu dominantne, odnosno da se ljudi više žale na saobraznost roba i usluga.
To su uglavnom pritužbe na probijanje rokova, kaže. Zakonski rok je, podseća, 30 dana za isporuku osim ukoliko se potrošač i prodavac ne dogovore za duži rok.
„Potrošač može da izjavi raskid ugovora kada dođe do probijanja roka i prodavac mora u roku od tri dana da mu vrati novac. Ali tu se javlja drugi problem – iako prodavac prizna grešku, reklamaciju, prihvati da vrati novac – onda se na vraćanje novca nekad čeka i dva meseca“, dodaje.
U Efektivi su, kaže, i dalje dominantne žalbe potrošača na saobraznost roba i usluge – kad je u pitanju roba, to su odeća, obuća, tehnički uređaji, bela tehnika, a usluge – komunalne usluge i usluge kablovskih i mobilnih operatera.
Saobraznost se odnosi na nefunkcionalnost i neispravnost robe (uređaj se pokvari za mesec, dva, patike puknu…).
Ako je roba spakovana oštećena, kaže, da kod nekih prodavaca postoji rok od 24 sata da se to prijavi. Dalje je, navodi, stvar dokazivanja. Ako imate sačuvanu kutiju a ona nije oštećena, to je dokaz da je upakovano oštećeno, kaže i dodaje da se desi i obrnuto, da napr. potrošači oštete televizor prilikom raspakivanja, pa pokušavaju da reklamiraju.
„Sve je teško dokazati – prodavci su u Srbiji uvek korak ispred potrošača, takav je zakon, šta god da napišete i reklamirate dovoljno je samo da u roku od osam dana odgovori na reklamaciju, a unutra može da napiše i „ko te šiša“ i tržišna inspekcija i Ministarstvo trgovine prihvataju to kao validnu argumentaciju. Sve ostalo je na potrošaču – da pokreće potrošački spor i dokazuje. S obzirom na to kako funkcioniše sudstvo u Srbiji, građani uglavnom odustaju od toga“, kaže, dodajući da ima i onih upornih.
Izvor: N1