blank

Koliko planeti štete baterije električnih automobila?

Povećan broj električnih automobila na putevima dovodi u pitanje uticaj na okolinu, koji njihove baterije stvaraju.

blank
Foto: Pixabay

Dugo najavljivani kao “budućnost” transporta i sredstvo za smanjenje zagađenja Zemlje, električni automobili su već uveliko postali “sadašnjost”, barem kada je reč o njihovom prisustvu na putevima širom sveta.

Od 2019. godine broj električnih vozila se utrostručio, a s obzirom na to da sve veći broj proizvođača automobila najavljuje da će u narednim godinama prestati proizvoditi klasična vozila s motorima na unutrašnje sagorevanje i u potpunosti se posvetiti “elektrici”, budućnost svakako pripada transportu na baterije.

Drugo pitanje je koliko su zaista “zeleni” električni automobili, a ključni razlog za te dileme su baterije koje napajaju ova vozila.

Te baterije nose dva ključna problema. Prvi je iskopavanje metala potrebnih za njihov rad, što se vrši širom sveta, nakon čega ih je potrebno transportovati u fabrike, najčešće u Aziji, a zatim se iz tih fabrika gotove baterije ili gotovi automobili ponovno šalju u gotovo svaki kutak planete, a sav taj proces stvara ogromne količine po atmosferu štetnog CO2, odnosno ima ogroman ugljenični otisak.

Samo iskopavanje potrebnih materijala ima visoke ekološke troškove, što je faktor koji proizvodni proces električnih vozila čini energetski intenzivnijim od klasičnih automobila. Između ostalog, uticaj proizvodnje baterija na okolinu proizlazi iz otrovnih para koje se oslobađaju tokom procesa rudarenja i izdvajanja metala i prirode same aktivnosti koja zahteva veliku količinu vode.

Prema nekim procjenama, proizvodnja samo jednog prosečnog električnog automobila stvara četiri tone CO2.

Drugi problem leži u izazovu recikliranja samih baterija, kako bi se materijali ponovno iskoristili, a samim tim se i smanjila potreba za iskopavanjem novih metala i njihovog transportovanja širom sveta.

Berlinski Oko-Institut procjenjuje količinu baterija u opticaju u električnim automobilima na gotovo 100.000 tona godišnje. Za deset godina ta će brojka iznositi milion tona, što ukazuje na hitnu potrebu pronalaska načina da se baterije ponovno iskoriste.

Naučnici tvrde da bi pronalazak adekvatnog načina recikliranja mogao pomoći u izbegavanju ekoloških rizika povezanih s rudarenjem i nakupljanjem opasnog otpada od baterija, ali navode i da je ponovna obrada tih baterija i rafiniranje metala koji se nalaze u njima, kako bi se ponovno iskoristili, težak i izuzetno skup proces, što izaziva skepsu koliko to može biti izgledna opcija.

Komplikovan proces izdvajanja materijala i njegova ekonomska opravdanost imat će veliku ulogu u rešavanju problematike recikliranja ovih baterija.

Iako litij-ionske baterije sadrže vredne metale, teško ih je rastaviti, a minerale je teško izdvojiti iz slojeva anorganskih i organskih spojeva.

Prema jednoj proceni, cena recikliranog litijuma je pet puta veća od cene čistog litijuma dobijenog danas korištenim metodama rudarenja.

Proces koji najčešće koriste mnoge kompanije za recikliranje, pirometalurgija, uključuje topljenje baterija i spaljivanje plastičnih separatora kako bi se izvukli željeni metali. Pirometalurgija je energetski intenzivna, emituje otrovne plinove i uopše ne može “vratiti” neke vredne minerale.

Zato se uveliko ulaže u razvoj tehnologija koje bi ovo recikliranje učinili energetski povoljnijim i samim tim profitabilnijim.

Iako hidrometalurgija nije novost, kompanije za recikliranje – uključujući American Battery Technology Company i Redwood Materials, obe sa sjedištem u severnoj Nevadi i na čelu s bivšim Teslinim inženjerima – kažu da čine proces svrsishodnijim i daje veći povrat materijala nego ranije korištene metode.

Posao ne olakšava ni činjenica da same baterije nisu dizajnirane tako da olakšaju recikliranje, iako se radi i na tom problemu, što bi u budućnosti moglo dovesti do bolje reciklaže ovih baterija.

Nedostatak standardizacije, također, sprečava masovno rastavljanje, budući da se dizajn baterijskih ćelija razlikuje od proizvođača do proizvođača, što otežava proces automatizacije.

Uspeh recikliranja baterija zavisi o tome može li se to učiniti dovoljno jeftino. Čak i uz poboljšanu tehnologiju, kompanije koje se bave reciklažom bi se mogle suočiti s poteškoćama u tome da njihovi proizvodi budu konkurentni u odnosu na minerale dobijene rudarenjem, kaže Aimee Boulanger, izvršna direktorica Inicijative za osiguranje odgovornog rudarenja, koalicije koja radi s kompanijama na poboljšanju ekoloških i radnih standarda rudarskih projekata.

Ono što je dobra vest u svemu ovome jeste da baterije imaju dug radni vek, pa postoji mogućnost da će se veliki deo izazova rešiti pre nego što dođe do problema masovnog zbrinjavanja baterija iz električnih vozila.

Kapacitet punjenja i pražnjenja modernih baterija za električna vozila omogućava da takva sredstva transporta tokom radnog vijeka pređu između 160.000 i 320.000 kilometara, što znači da će takva vozila na putevima biti barem osam godina. Upravo zbog toga mnogi proizvođači električnih automobila daju produženu garanciju na baterije u trajanju od osam do deset godina.

“Baterije će nadživjeti same automobile”, rekao je Cooper, koji je dodao da većina baterija ima očekivani radni vek od 15 do 20 godina u samom automobilu, a zatim im se pruža prilika za “drugi život” nakon toga.

‘Drugi život’ se odnosi na korištenje baterija i kada više nisu sposobne pokretati vozila. Nakon što baterija zbog redovnog korištenja dosegne kapacitet od 70 do 80 posto svojih izvornih mogućnosti, više nije pouzdana za napajanje vozila, ali se zatim mogu prenameniti.

Ideja je da se baterije koje više ne pružaju zadovoljavajući domet električnih vozila izvade, servisiraju, prepakuju, povežu s drugim sličnim baterijama, te nastave koristiti kao stacionarni spremnici energije.

Brojne kompanije već danas koriste ili planiraju korištenje iskorištenih baterija iz električnih vozila kako bi im pružile “drugi život” tako što ih koriste za pružanje sigurnosti trajnog napajanja ili napajanja iz obnovljivih izvora, kako bi se mogle koristiti u periodima povećane potrošnje, ispada elektroenergetskog sistema.

Ovaj “drugi život” baterija, smatraju stručnjaci, pružiće naučnicima i kompanijama dovoljno prostora i vremena da razviju tehnologije za bolje recikliranje samih baterija, kako bi proces bio ekonomičniji i samim izgledniji.

Izvor: Novi magazin

Imaš priču? Imaš vest? Budi i ti reporter!

Javi nam se!

Podelite vest sa prijateljima:

blank

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

blank
blank

Povezane vesti

Portal Subotičke.rs koristi kolačiće u cilju optimizacije funkcionalnosti i sadržaja sajta.
Korišćenjem portala prihvatate upotrebu kolačića.