“Dok ti šaljem ove materijale, svratio sam do mašine slične bankomatu da kupim sok. Bilo je potrebno samo da mi kamera očita lice, da me identifikuje i odobri transakciju. Gotovinu nisam video mesecima…”, kaže Subotičanin koji već tri godine živi i radi u Tijenđinu
Branko M. Žujović
Subotičanin Strahinja Pešikan već tri godine živi i radi u Tijenđinu. Do sada je obišao 24 kineska grada. U vreme dok nastaje ovaj razgovor, između utorka i srede, Pešikan je u Šangaju gde je boravio poslom na Sajmu uvoza. Po sredi je jedna od najvećih sajamskih manifestacija na svetu.
Šta će obeležiti današnji Dan samaca i uopšte, šta je novo u malopšrodajnoj trgovini u Kini?
Pešikan: Šest dana proveo sam u Šangaju na Sajmu uvoza. Direktna onlajn prodaja uživo, ili “Livestreaming Commerce”, je novost i potpuni hit. Kinezi uzmu telefon, sednu negde i prave šou prodajući robu. Lajkujući taj “lajvstrim”, u stvari, naručujete robu. Na internetskim platformama za trgovinu sve vrvi od tih uključenja i kanala za njihovo emitovanje. To je potpuna novost u svetu maloprodaje. Upoznao sam predstavnicu jedne od kompanija sa Novog Zelanda. Oni su u potpunosti posvećeni samo “Livestreaming Commerce” projektima. Magovi direktone onlajn prodaje uživo imaju i po nekoliko miliona narudžbina za sat ili dan. Tome se vrlo ozbiljno pristupa.
Znači li to da se tamošnja potrošnja oporavlja nakon pretnje od kovida 19?
Pešikan: . Ovo je hiper-ultra-potrošačko društvo. Nikada do sada nisam doživeo ništa slično. Ne znam da li je ovo neki balon ili zaista ovako treba… Bio sam pre dva dana na konferenciji za štampu ovde u Šangaju. Kina ima udeo od preko pedeset odsto u ukupnoj svetskoj onlajn trgovini.
Da li je onlajn trgovina doprinela tako brzom suzbijanju kovida 19 u samoj Kini?
Pešikan: Bez imalo sumnje… Ko hoće da ne izlazi iz kuće, može da sedi u kući i naručuje sve, od hleba do voća, mesa, odeće i obuće. Mnogi vraćaju deo onoga što naruče i opet su svi srećni. Kažu da i kuriri treba da budu srećni i da rade. Evo, moja supruga je poručlila čak i privezak za ključeve… Kada sam stigao ovde, u Šangaj, na sajam, zatrebala mi je odeća. Naručio sam je onlajn i stigla je za dan. Svugde imaju magacine. Sve što neko naruči, stiže za dan, najkasnije dva. Vrlo retko se čeka duže.
Kineski tehnološki napredak je teško zamisliti…
Pešikan: Dok ti šaljem ove materijale, svratio sam do mašine slične bankomatu da kupim sok. Bio si ovde, znaš kako to izgleda. Bilo je potrebno samo da mi kamera očita lice, da me identifikuje i odobri transakciju. Gotovinu nisam video mesecima. Isto je na ulasku u sajamski kompleks. Priđem kontroli na ulazu, kamera me prepozna i ulazim bez zadržavanja. Nemam odavno kartice za metro i javni prevoz uopšte. Ovde su se i ranije robe i usluge plaćale posredstvom koda na telefonima, posredstvom “Vileta”, ali sada je kod dovoljan i za ulazak u metro ili gradski autobus. Sve se naplaćuje u trenutku. Neverovatno ubrzanje potrošnje…
Foto: Strahinja Pešikan, FB