blank

PROVERAVAMO Kakva će biti sudbina vozila bez katalizatora i DPF filtera?

blank

Obavezne novine odnose se i na sistem za zaustavljanje, gde se, uz merenja sile kočenja koje je bilo do sada, uvodi i takozvana ovalnost, odnosno provera neravnina na kočionim diskovima

Nevena Ivić

Od jula ove godine, kada treba da stupe na snagu nova pravila za registraciju vozila, katalizatori i DPF filteri, delovi koji smanjuju emisije štetnih gasova, biće obavezni delovi vozila. Ona vozila koja ih nemaju, neće moći da prođu tehnički pregled, pa ni da se registruju.

Srbija je 2018. godine usvojila stroža pravila za tehnički pregled, čiji je početak primene odložen do jula 2021. godine. Ta pravila podrazumevaju merenje izduvnih emisija vozila, kao i ispravnost sistema za izduvne gasove, što znači da će vozila morati da ispune standarde za izduvne gasove iz fabričke specifikacije, ali i da imaju sve delove sistema za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, kao što su katalizatori i DPF filteri.

Iako bi nova pravila mogla da smanje zagađenje vazduha koje potiče iz saobraćaja, mnogi automobili uopšte nemaju ove delove. Nema zvaničnih procena koliko vozila neće moći da ispuni standarde za emisiju štetnih gasova, kao i ispravnost sistema za izduvne gasove, a nezvanične procene govore da bi taj broj mogao da bude od nekoliko stotina hiljada do čak milion vozila.

Savetnik u osiguranju i dugogodišnji radnik tehničkog pregleda Dejan Vugdragović izjavio je za naš portal da problem neće predstavljati samo izduvni gasova, nego i druge novine koje će postati obavezne.

– Mislim da najmanje oko 30 do 40% vozila neće zadovoljiti nove standarde, ne samo što se tiče emisije izduvnih gasova nego i drugih novina koje treba da stupe na snagu od 5. jula. Pre svega, to se odnosi na sistem za zaustavljanje, gde se, uz merenja sile kočenja koje je bilo do sada, uvodi i takozvana ovalnost, odnosno provera neravnina na kočionim diskovima.

blank

Kada je reč o standardima za izduvne gasove, vozila će morati da ispoštuju ono što je propisao proizvođač kada ih je proizveo. To znači poštovanje standarda od pre petnaest godina za vozilo koje je tada proizvedeno.

Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkoj ispravnosti stroži standardi važiće za sva vozila koja su u u Srbiji prvi put registrovana posle 1. marta 2014. u odnosu na ona registrovana pre ovog datuma, bez obzira kada su proizvedena.

– U ovom slučaju najproblematičnija su starija vozila, mada i kod novijih vozila koja, ako i ne budu imala problema sa izduvnim gasovima, imaće sigurno sa ovalnošću diskova i doboša, što smo kao jedan od primera mogli da vidimo na testu koji je bio prikazivan u emisiji SAT – kaže Vugdragović.

Prilikom ispunjavanja uslova koji se odnose na izduvne sisteme najviše će biti problema sa katalizatorima i DPF filterima, koji smanjuju štetne emisije tako što zadržavaju nečistoću iz sagorevanja goriva. Tako DPF filteri sprečavaju da čađ i pepeo ili suspendovane čestice završe u vazduhu.

Mnogi automobili nemaju delove koji smanjuju štetne emisije, jer su ih prethodni vlasnici ili preprodavci skinuli kako bi zaradili, ili da bi smanjili troškove servisiranja, a ponovna ugradnja ovih delova može da košta od nekoliko stotina do nekoliko hiljada evra.

– Za vozila koja ne budu ispunjavala te standarde jednostavno neće postojati mogućnost da se izvrši tehnički pregled, a ujedno i registracija. takva vozila će verovatno morati da završe na otpadima. Cene ugradnje katalizatora i DPF filtera zavise pre svega od vrste vozila i od proizvođača tih uređaja, poručio je nekadašnji radnik tehničkih pregleda – kaže Vugdragović, uz napomenu da građanima produžetak roka za usvajanje novih pravila ne bi značio puno. – Značilo bi im eventualno ublažavanje mera ili zadržavanje postojećih, što j malo verovatno.

Imaš priču? Imaš vest? Budi i ti reporter!

Javi nam se!

Podelite vest sa prijateljima:

blank

Comments are closed.

blank
blank

Povezane vesti

blank

TSC gostuje lideru

Fudbalski klub TSC iz Bačke Topole danas, 2. maja od 19 časova, gostuje u Beogradu Crvenoj Zvezdi u utakmici 3. kola plej-ofa Mozzartbet Superlige. Šef

Detaljnije »

Portal Subotičke.rs koristi kolačiće u cilju optimizacije funkcionalnosti i sadržaja sajta.
Korišćenjem portala prihvatate upotrebu kolačića.