fbpx
Auxality"/
Naslovna Intervju Miroslav Lazendić: Andergraund umetnička scena obogaćuje kulturnu ponudu i život grada
Čepom do osmeha

Miroslav Lazendić: Andergraund umetnička scena obogaćuje kulturnu ponudu i život grada

Želja nam je da se kroz zajednički kreativni rad oformi neka vrsta kolektiva u kojem bi svakom autoru odnosno korisniku bilo omogućeno slobodno stvaralačko delovanje, korišćenje prostora i opreme, učestvovanje u radionicama, izložbama i drugim projektima

Branislava Žujović

Sa subotičkim umetnikom Miroslavom Lazendićem, jednim od osnivača Otvorenog ateljea F koji je počeo sa radom prošle godine, razgovarali smo o njegovoj aktuelnoj izložbi u galeriji ovog ateljea, obavezama koje prate organizaciju rada, subotičkoj andergraund sceni i strip crtaču dr Gnoju.

U galeriji Otvorenog ateljea F u toku je Vaša samostalna izložba. Recite nam nešto više o izloženim radovima i nazivu same izložbe.

Lazendić: Naziv izložbe „Sve što treba da uradimo je da ga sastavimo, rastavimo i ponovo sastavimo“ na najjednostavniji način opisuje proces nastajanja izloženih radova. Radovi su mogli da funkcionišu kao završeni i pre poslednjeg sklapanja. Međutim, oduvek mi je bila zanimljiva tema kad je neki rad završen i da li je uopšte moguće završiti umetničko delo? Nešto se uvek može dodati ili oduzeti. Ili, kao u ovom slučaju, potpuno izmeniti, odnosno napraviti novi rad.

Kako biste ljudima koji ranije nisu imali prilike da se susretnu sa Vašim slikama predstavili svoj rad? Šta ga karakteriše?

Lazendić: Ovu izložbu, koja je prva od tri iz ove serije, treba pre svega posmatrati kao eksperiment. On se odnosi na upotrebu za mene novog materijala, a to je drvo i za mene nove tehnologije – lasersko sečenje. Tehnička izvedba predstavlja kombinaciju sito štampe koja je prisutna skoro na svim radovima i kolaža.

Eksperiment je i u tome što se dešava reciklaža na dva nivoa. Prvi nivo je sadržajni, gde su reciklirani raniji radovi u vidu štampe i test štampe. Na drugom nivou za sklapanje svega toga korišćeno je odbačeno drvo u obliku raznih dasaka, šalukatra, nameštaja, sper i osb ploča i slično. U drugom i trećem delu izložbe pojaviće se još za mene novih materijala, a to su metal i vinil kao i razni upotrebni predmeti: skejt bordovi, snoubord, kante i kantice, neonska rasveta i slično.

U Otvorenom ateljeu F, prva je bila kolektivna izložba više subotičkih umetnika uključujući Vaše radove. Na koji našin Otvoreni atelje F okuplja subotičke likovne stvaraoce?

Lazendić: Otvoreni atelje F zamišljen je kao neformalna grupa slobodnih vizuelnih umetnika. Osnovni ciljevi su umetnička produkcija, reprodukcija, prezentacija i edukacija. Želja nam je da se spontano, kroz zajednički kreativni rad oformi neka vrsta kolektiva u kojem bi svakom autoru odnosno korisniku bilo omogućeno slobodno stvaralačko delovanje, korišćenje prostora i opreme, učestvovanje u radionicama, izložbama i drugim projektima.

Koliko ste angažovani u radu samog atelje i šta posetioci mogu da očekuju u narednom periodu?

Lazendić: Obzirom da smo mlada organizacija, dosta toga zahteva moj angažman: od stvaralaštva do birokratije, od organizacionih poslova do tehničke realizacije, ima svega po malo. U narednom periodu može se očekivati mnoštvo aktivnosti. U ateljeu će se tokom ove godine realizovati radionice za strip i ilustraciju, sito štampu, strit art, slikarstvo, mozaik, skulpturu, kao i kreativnu reciklažu papira, drveta, metala. U galeriji predstoje izložbe, uglavnom lokalnih autora, koje će se smenjivati na svake dve do tri nedelje i minimum dve godišnje izložbe radova nastalih u Otvorenom ateljeu F.

Kako biste opisali umetničku andergraund scenu u Subotici? Zašto je značajna za umetnički život grada?

Lazendić: Čini mi se kao da je kompletna umetnička scena u Srbiji prešla u andergraund, što zbog pandemije, što zbog mizernog ulaganja u kulturu. Subotica je u svakoj generaciji imala i ima kvalitetne stvaraoce u svim sferama umetnosti. Na žalost, mnogi od njih su primorani da zapostave svoje stvaralaštvo i rade razne druge poslove kako bi obezbedili puku egzistenciju, ako su još uvek u Srbiji.

Kreativni potencijal je tu, međutim, treba biti vanredno uporan i tvrdoglav da bi se nešto izguralo do kraja. Umetnik se pri tome može osloniti samo na sebe i svoje najbliže. Značaj kakve – takve andergraund ili alternativne umetničke scene svakako je u tome što svojom raznovrsnošću, drugačijim i otvorenijim pristupom obogaćuje kulturnu ponudu i život grada.

Ko je dr Gnoj?

Lazendić: Dr Gnoj je pseudonim koji sam koristio dok sam se aktivno bavio crtanjem stripova. Taj deo mog stvaralaštva trenutno je pauziran, bar dok ne završim druge projekte ili dok se ne pojavi neki dobar scenario kojem bi se vredelo posvetiti.

Miroslav Lazendić rođen je1980. godine u Novom Sadu, u Subotici živi od 1984. Posle završene gimnazije upisuje prvi pa drugi fakultet, ali ubrzo odustaje od daljeg formalnog obrazovanja i posvećuje se umetnosti, prvenstveno stripu i ilustraciji. Početkom dvehiljaditih sa prijateljima osniva grafičku radionicu „Entropija“. Narednih pet godina organizuje niz kulturnih dešavanja: izložbi, radionica, koncerata, izdavanje fanzina „Frustrator“ i „Šut u mozak“. Izlagao je radove u zemlji i inostranstvu.

 

Fotografije sa izložbe: Eva Lerinc